onsdag 14 juni 2017

Lite ro i kroppen!

Det har gått lite upp och ner efter senaste ultraljudet. Som jag skrev här såg han en blödning i livmodertappen. Dock fanns det ingen blödning på några dagar och jag vilade så fort jag hade möjlighet.

På rådgivningabesöket var allting hur bra som helst. HB var på toppen, blodtrycket var normalt och alla mina urin- och blodprov var normala. Hon hade liiite svårt att hitta hjärtljuden till först så jag hann bli lite orolig men efter en liten stund fick vi höra ett litet hjärta som slo normalt.

Men så i början av förra veckan blev jag lite förskräckt då jag fyllde hela byttan med blod och det bokstavligt talat forssade ur mig. Jag sov knappt nånting den natten och sprang upp på wc hela tiden för att kolla om det kommer mera blod. Redan dagen efter kom det knappt nånting.

I torsdags hade jag ett nytt ultraljud. Allting var toppen. Babyns mått motsvarade veckorna så vårt beräknat är nu med 100% säkerhet den 18.12. Han tog alla mått på babyn, gick igenom alla kroppsdelar och berättade och visade allting han såg. Han frågade oxå om mina blödningar och försökte komma fram till vad det är som orsakar dem. Och visst hittade han orsaken. Min livmodertapp ligger lågt nere och blir lätt irriterad o därav blödningarna. Detta har dock inga risker eller är nått farligt men viktigt att tänka på såhär i början av graviditeten. Så ännu i en månad får jag absolut inte anstränga mig med att lyfta tungt eller göra nå hastiga rörelser. Skönt att få en orsak till blödningarna men lite tråkigt att inte kunna t.ex ta långa promenader. Hoppas oxå att det ser bättre ut sen på vecka 20 ultrat. 

Så att, sånt nu. Vi lever och är friska så det är vi glada över.

1 kommentar: