söndag 3 december 2017

En nappfri lillajul


Igår firade vi en riktigt lyckad lilljul. I förra året låg jag i 40 graders feber och ett finger i paket så mitt enda mål för årets lillajul var att få vara frisk och tillsammans med min familj vilket jag fick. Vi började dagen med lång sovmorgon och julfrukost. Efter frukosten gick vi en sväng på stan och senare på dagen for vi över till mammas för lite julmat och julfika.

Här om dagen då vi var och lekte med kompisarna kom det på tal detta med att ge napparna åt jultomten på julafton och det blev ju såklart en het diskussion oss mammor emellan. Senare på kvällen sen så nämnde Melvin att han ska minsann ge tuttu åt tomten så han kan få paket och efter det började jag faktiskt fundera att varför inte? Vi har pratat med Johnny om att vi borde slippa nappen så småningom eftersom att det stör Melvins tal och det dessutom är en massa onödigt skrik och gnäll efter den hela tiden.

Så igår morgon började vi prata om det med Melvin att han kanske kunde packa in sina nappar och ge dem till lillajultomten och eventuellt få en belöning för det då. Till en början var han skeptisk men ganska fort var han med på noterna. Vi samlade ihop napparna i en påse, skrev ett litet brev åt lillajultomten, la påsen under granen och for iväg på julmiddag till mammas. Då vi kom hem igen fanns det spår av tomtenissen från postluckan fram till granen och där under granen fanns ett paket och ett kort åt Melvin och påsen med napparna var borta!


Vi läste kortet där tomtenissen berättade att det var så snällt av Melvin att ge bort sina nappar åt tomtebebisarna och att han därför ville belöna Melvin med en gåva. Melvin var super ivrig och blev så himla glad över sopbilen som låg i paketet. Jag igen satt med världens skuldkänslor för det kändes som att jag hade snattat ett litet barns lördagsgodis. Lol. Men jag vet vi gjorde rätt i att bli nappfria. Han är ju trots allt 2 år och 8 månader så det var nog på tiden nu!

Under nattningen sen frågade han fyra gånger efter nappen. Vi förklarade då för honom att lillajultomten hade hämtat bort dom och att han ju fick sopbilen som gåva. Efter lite frågor och funderingar somna han sen skönt till bok och nattmusik. Idag har han frågat efter napparna kanske fem gånger men flera gånger kommit på av sig själv att han gett bort dom. Och fast han varit ledsen av en eller annan orsak idag så har han inte frågat efter nappen, så vi har sluppit ganska smärtfritt undan. *peppar peppar*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar